כל הסודות לעיצוב גרפי נכון


חינוך וילדים >> חינוך ולימודים

צבעים, אנו מוקפים לאורך כל חיינו בצבעים. צבע הינו תופעה פיסיקלית,ספקטרום הצבעים, ותופעה פסיכולוגית, הפירוש שהמוח שלנו נותן לאור באורך גל מסוים שהעין שלנו קולטת. אנו לא מסוגלים להישאר אדישים לצבעים המקיפים אותנו. עוד מילדותנו המוקדמות אנו לומדים לפתח רגשות כלפי הצבעים ומבצעים פעולות והחלטות יומיומיות בהסתמך על צבעים. למשל בשוק אנו בוחרים את הירקות והפירות עם הצבע העז ביותר. לכן לא מפתיע שבתחום הגרפיקה הממוחשבת  והעיצוב הגרפי ישנה משמעות לצבע שבו אנו בוחרים לעצב את העיצוב הגרפי שלנו בתוכנות לעיצוב גרפי כגון פוטושופ אילוסטרייטור ואינדיזיין. אבל קודם לכן הקדמה קצרה מהו צבע ובעצם כיצד הוא נוצר ומה הקשר שלו לעיצוב גרפי.  ישנן 2 שיטות ליצירת צבעים. הראשונה נקראת שיטת ההוספה. בשיטה זו משתמשים בערבוב אורות בשלושה צבעי יסוד: אדום ירוק כחול בכדי ליצור צבעים. השימוש בשיטה זו נעשה במסכים של טלוויזיות ומחשבים לכן לא ארחיב את הדיון עליה. למידע נוסף ניתן לבצע חיפוש באמצעות גוגל.השיטה השנייה נקרת שיטת ההחסרה. משתמשים בשיטה זו בכל שימוש בו הצבע מופיע כחומר. לציור,לצביעת בדים, לדפוס ועל כן גם בכל מה שקשור לעיצוב גרפי, גרפיקה ממוחשבת ואפילו גם לעיצוב אופנה ממוחשב. בשיטה זו הצבע נוצר באמצעות פיגמנטים,חומרי צבע.  מגוון הצבעים שיש בעולמנו ואנו מוקפים בהם יומיום בעצם נוצר משילוב וערבוב של שלושת  צבעי היסוד יחד עם שחור ולבן אשר אינם חלק מצבעי היסוד ותפקידם הוא להבהיר או להכהות. מקבוצת צבעי היסוד לעיל נוצרות קבוצות נוספות אשר באמצעות למידתן תוכלו להפיק את המיטב בעיצוב הגרפי שלכם.רק קודם לכן אזכיר עוד קבוצת צבעים הנקראת צבעי משנה. היא נוצרת על ידי ערבוב שלושת צבעי היסוד ואלו הצבעים ירוד כתום וסגול קבוצת הצבעים המשלימים אלו הצבעים העומדים אחד מול השני בגלגל הצבעים, אדום הוא הצבע המשלים לירוק וכן הלאה. בעיצוב הגרפי שלנו כאשר אנו מניחים שני אובייקטים גרפיים  אחד ליד השני אשר צבועים בצבעים משלימים אנו יוצרים אפקט מושך ויוצרים תשומת לב רבה שהיא מטרתו העיקרית של המעצב או המעצבת הגרפית.למשל הנחת אובייקט גרפי אדום על רקע ירוק יראה הרבה יותר "אדום" אך יש להיזהר כי כאשר מערבבים את האדום והירוק הם מבטלים אחד את השני ומתקבל גוון אפור ניטרלי.  קבוצת  הצבעים הדומים אלו הצבעים אשר סמוכים אחד לשני בגלגל הצבעים ויש להם גוון דומה לכן במידה וישנם מספר אובייקטים נפרדים בגרפיקה שלנו ואנו מעוניינים לרמוז על קשר בינם נצבע אותם בצבעים דומים. שילוש צבעוני חיבור בין כל שלושה צבעים המצויים במרחק שווה אחד מהשני על גלגל הצבעים (למשל כחול,צהוב וירוק) שימוש חוזר בצבעים הללו בזמן שאנחנו מעצבים בעיצוב הגרפי שלנו עשוי ליצור מראה גרפי  מאוד לא נוח. לעומת זאת שימוש בשלושת צבעי המשנה בתוכנות לעיצוב גרפי כגון פוטושופ אילוסטרייטור ואינדיזיין אשר גם מהווים שילוש צבעוני יוצרים מראה בגרפיקה רגוע יותר. פיצול המשלים כאמור צבעים משלימים אלו הצבעים אשר נמצאים אחד מול השני על גלגל הצבעים אך פיצול המשלים נוצר כאשר אנו בוחרים צבע מסוים ואת שני הצבעים המצויים מצידי הצבע המשלים של אותו צבע שבחרנו. כמתבקש האפקט שייווצר בשימוש בצבעים אלו בעיצוב הגרפי הוא דומה לאפקט המתקבל כאשר אנו מעצבים עם הצבעים המשלימים אך הוא יותר מתון ובנוסף הוא פותח לנו מגוון אפשרויות עיצוב רחב יותר. צבעים קרים אלו קבוצת הצבעים מירוק ועד לסגול. צבעים אלו משדרים תחושות הפוכות משל הצבעים החמים. הם משדרים בעיצוב גרפי הרגשה של רוגע של שלווה של קרירות של ניקיון אך גם יכולים להיות מאוד מאוד קודרים ומדכאים.כמו כן עיצוב גרפי המורכב מצבעים קרים יגרום לצופה אשליה כי האובייקטים הגראפיים הולכים ומתרחקים ממנו. . צבעים חמים קבוצת הצבעים החמים נמצאת על מעגל הצבעים סביב הצבע הכתום כלומר כל הצבעים והגוונים שבין האדום לצהוב. שימוש בצבעים חמים בעיצובים הגרפיים שלנו יוצרים תחושת התרגשות בגרפיקה בתוכנות לעיצוב גרפי כגון פוטושופ אילוסטרייטור ואינדיזיין,עוררות ובאופן כללי תחושה של פעילות,עליזות וחיות הם בולטים ואגרסיביים. הם לוכדים את תשומת ליבנו באופן מיידי. עיצוב גרפיקה או אובייקטים המורכבים מצבעים חמים נראים כמתקדמים לעבר המתבונן בעיצוב הגראפי צבעים מונוכרומטים  נוצרים על ידי שימוש בצבע הלבן להבהרה ובצבע השחור להצללה של אחד מהצבעים שבגלגל הצבעים. שימוש בצבעים הללו בעיצוב הגרפי יצור עיצוב גרפי אחיד אך גם משעמם. מפתח בהיר וכהה צבעים אשר הבהרנו אותם בעיצוב הגרפי שלנו בצורה שווה וזהה יכונו מפתח בהיר. בתוכנות לעיצוב גרפי כגון פוטושופ אילוסטרייטור ואינדיזיין ניתן את האופציה הגרפית הנוספת בכדי ליצור אפקט של אחדות או בהירות (של שמש) בגרפיקה. על אותו עיקרון צבעים אשר הכהינו או הצללנו גרפיקה בצורה זהה יכונו מפתח כהה. שימוש בעיצוב גראפי על בסיס מפתח כהה משדר תחושה של מסתוריות או אפלוליות בעיצובים גרפיים שונים. בנוסף אם ברצוננו לעצב גרפיקה בתוכנות לעיצוב גרפי כגון פוטושופ אילוסטרייטור ואינדיזיין ועיצוב רגוע יותר נדאג לשמור על שימוש אחיד במפתח הצבעים שלנו לעיצוב הגרפי הממוחשב שניצור. לעומת זאת מעבר חד מצבעים בהירים מאוד לצבעים כהים ייצור תחושות בעיצוב הגרפי של דינאמיות ותזזיתיות בעיני המתבונן בעיצוב הגרפי שלנו שבעצם אנחנו מעצבים .
צבעים כהים ובהירים כפי שכבר ציינתי במאמר זה שימוש נכון בצבעים המשלימים יכול להעצים "ולחזק" את הצבע  בעיצוב הגרפי שנעצב ובעקבות זאת תורם להעברת המסר הגראפי בעיצוב הגרפי שלנו. על אותו עיקרון יש לנו אפשרות לשחק עם צבעים כהים וצבעים בהירים בזמן שאנחנו מעצבים גרפיקות ממוחשבות. לדוגמא: צבעים כהים נתפסים כרחוקים וקטנים יותר לעומת הצבעים הבהירים אשר נתפסים כגדולים וקרובים. המחשה לכך היא אם ניקח צורה גרפית כלשהיא, למשל ריבוע ונמקם אותו על גבי רקע הבהיר ממנו הוא יראה לנו קטן יותר אם נמקם אותו על רקע הכהה ממנו.

אלו הן הקבוצות העיקריות אשר הצבעים יוצרים עכשיו אתם מכירים את המושגים הבסיסיים ורכשתם מספר טיפים שיעזרו לכם בעיצוב הגרפי אשמח לראותכם בין הקורסים והלימודים של סול ללימודי עיצוב גרפי, את רוב משחקי הצבעים נוכל לממש בתוכנות לעיצוב גרפי כגון פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין ,שם נעצב גרפיקות ניתן תחושות ונממש את כל סגנון תורת הצבעים ,אשמח אם תתרשמו ממגוון הקורסים והלימודים לעיצוב גרפי, כגון לימודי עיצוב אופנה ממוחשב, עיצוב גרפי, קורסי פוטושופ, אילוסטרייטור ,אינדיזיין ,קורסי איור וציור ממוחשב.




נכתב על ידי :חנוך סולומוביץ
מכללת סולו לימודי עיצוב גרפי אונליין http://www.onlinegraphic.co.il/

http://www.onlinegraphic.co.il/
כתובת:  טלפון:  דואייל: hanochsos@gmail.com

הוספת תגובה
* כינוי:
* דוא''ל:
* תגובה:
* קוד אבטחה: